
Towar zakupiony w sklepie stacjonarnym — jak zwrócić bieliznę
Zgodnie z obowiązującym w naszym kraju prawem, klient, który decyduje się na zwrot bielizny zakupionej w sklepie stacjonarnym, musi się liczyć z odmową sprzedawcy. Wynika to z faktu, że osoba kupująca ma możliwość dokładnego obejrzenia produktu, a nawet jego przymierzenia. Decyzja o jego zakupie jest teoretycznie przemyślana i świadoma. Choć sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zakupionej bielizny, to jednak zdarza się, że wychodzi naprzeciw potrzebom kupującego i zgadza się na jej zwrot. Należy przy tym podkreślić, że jest to wyłącznie jego dobra wola. Zwrot towaru przysługuje klientowi, jeżeli:
- • Znajduje się on w oryginalnym, nienaruszonym opakowaniu.
- • Jest zaopatrzony w metki.
- • Nie nosi śladów użytkowania.
Jeśli zakupiona bielizna spełnia powyższe warunki, sprzedawca może ją przyjąć. Oczywiście, jeśli taką politykę zwrotów ma jego sklep. Trzeba jednak pamiętać, że niekoniecznie zdecyduje się on na zwrot pieniędzy konsumentowi. Może bowiem zaproponować wymianę towaru, ale też bon na kolejny zakup.
Zwrot bielizny kupionej online – co mówi prawo zwrotu?
Nieco łatwiej jest zwrócić zakupiony produkt w sklepie online. Placówki handlowe prowadzące sprzedaż w sieci mają bowiem nieco inne zasady zwrotu towarów. Mniej restrykcyjne jest też obowiązujące w nich prawo zwrotu towaru. Wynika to przede wszystkim z tego, że kupujący może artykuły bieliźniarskie jedynie zobaczyć na zdjęciach. To może utrudniać właściwy ich wybór. Najczęściej regulamin sklepu internetowego mówi, że konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od zakupu towaru. Co więcej, nie musi on podawać przyczyny zwrotu zakupionych rzeczy.
Zwrot zamówień w sklepie online jest niezwykle prostym zadaniem. Sklep internetowy wysyła bowiem towar wraz z formularzem zwrotu. Aby odstąpić od umowy, kupujący w pierwszej kolejności powinien poinformować sprzedającego o tym fakcie. Następnie musi wypełnić formularz zwrotu i odesłać bieliznę. Sklep zwykle bez problemu przyjmuje towar. Zwrot środków następuje w takiej formie, w jakiej konsument zapłacił za towar. Koszty zwrotu najczęściej pokrywa jednak kupujący. Oczywiście należy wyraźnie zaznaczyć, że konsument może zwrócić jedynie bieliznę zapakowaną w oryginalne, nienaruszone opakowanie i nienoszoną. Jeśli została ona rozpakowana, nosi ślady mierzenia, czy też użytkowania, ze względów higienicznych sprzedawca ma prawo odmówić jej przyjęcia.
Wyjątki od prawa do odstąpienia od umowy — jakich towarów nie zwrócisz?
Ze względu na to, że bielizna jest produktem higienicznym, podlega przepisom prawa zawartym w art. 38 pkt 5 ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z jego zapisami prawo do zwrotu bielizny nie przysługuje w sytuacji, kiedy jest ona zapakowana w zapieczętowane opakowanie i zostało ono otworzone. Według prawa o ochronie zdrowia i ze względów higienicznych nie podlega ona zawrotowi. W takim przypadku konsument nie może zwrócić produktu, nawet jeśli zwracany towar nie był używany.

Jak zwrócić bieliznę — najważniejsze warunki jej zwrotu?
Choć warunki dokonywania zwrotu bielizny są jasno określone, to jednak wielu sprzedawców, nawet w sklepach stacjonarnych, decyduje się na zwrot lub wymianę tego rodzaju towarów. Aby było to jednak możliwe, artykuły bieliźniarskie muszą spełniać określone warunki:
- • Zwracany produkt musi być nienoszony i nieprany.
- • Powinien mieć oryginalne opakowanie oraz metki.
Jeśli bielizna jest zapakowana higienicznie, opakowanie nie może być naruszone
W przypadku dostarczenia do sklepu bielizny spełniającej powyższe wymagania sprzedawca może uwzględnić prawo do zwrotu i przyjąć zakupioną bieliznę lub ją wymienić.
Czy majtki, biustonosze i skarpetki też podlegają zwrotowi — prawa konsumenta
Kiedy kupujemy bieliznę, każdy z nas chciałby mieć pewność, że jest ona nowa i nienoszona. Dlatego też przepisy o zwrocie artykułów bieliźniarskich są tak restrykcyjnie przestrzegane przez sprzedawców. Majtki, skarpety, czy też body są traktowane jako produkty higieniczne. Jeśli nie są oryginalnie zapakowane,
ich zwrot może być niemożliwy. W przypadku biustonoszy, piżam, koszuli nocnych i topów sprzedawca może się zgodzić na ich przyjęcie, pod warunkiem że są one zaopatrzone w metki i nienoszone. Zanim jednak zdecydujemy się na zakup bielizny w konkretnym sklepie, warto poznać zasady zwrotów towaru, obowiązujące w tej placówce. Będzie to nieocenioną pomocą w przypadku ewentualnego zwrotu zakupionej tam bielizny.
Jak już wiemy, bielizna jest szczególnym towarem. Zwrot zakupów stacjonarnych może się więc okazać problemem. Sprzedawca nie ma obowiązku ich przyjęcia. Wszystko zależy od tego, jakie warunki zwrotów obowiązują w danym sklepie. Aby uniknąć niedomówień, przed jej zakupem warto się zatem zapoznać z polityką zwrotów obowiązującą w konkretnej stacjonarnej placówce handlowej. Musimy wiedzieć, że sprzedający nie zawsze przyjmie zakupioną bieliznę, a jej zwrot zależy wyłącznie od jego dobrej woli. Szczególnymi obostrzeniami są zwłaszcza obłożone zwroty majtek i skarpet. Są one bowiem traktowane jak produkty higieniczne i zwykle nie podlegają prawu zwrotu. Mniej problemów będzie ze zwróceniem piżamy, biustonosza, czy też koszuli nocnej. Trzeba pamiętać, że zwracając bieliznę, warto zachować oryginalne opakowanie i paragon. Jeśli nie będzie ona nosiła śladów użytkowania, znacznie łatwiejsza będzie możliwość zwrotu zakupów.